نحوه عیب یابی کمک فنر خودرو

یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

همانطور که می‌دانید وضعیت کمک فنرها، ایمنی آن‌ها، و عیب یابی کمک فنرها از جنبه‌های حیاتی خود به شمار می‌آید. کمک فنر یکی از اساسی‌ترین قسمت ایمنی خودرو است؛ ولی متاسفانه بیشتر توجه رانندگان به ترمزها، لاستیک‌ها، چرخ‌ها، فرمان و در آخر کمک فنر است و کم‌تر به عیب یابی کمک فنر می‌پردازند. کمک فنرها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می تواند باعث افزایش طول عمر لنت ها گردد.
 


اثرات خرابی کمک فنر


خرابی کمک فنرها، باعث افزایش ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو از قبیل: فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل، لاستیک چرخ‌ها، بلبرینگ چرخ‌ها، بوش‌های لاستیکی سیستم تعلیق، گیربکس، سیستم تعلیق و مجموعه سیبک‌های فرمان می‌شود. 


دلایل اصلی خرابی کمک فنر خودرو


 کمک فنرها از مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکان‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را جذب کرده و مانع از آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می‌شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می‌نماید.
 

عیب یابی کمک فنر خودرو

اگر کمک فنر نشتی دارد حتما باید کمک فنر تعویض گردد.
بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد.
اگر در سر پیچ; خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده برای کنترل ان باید تلاش بیشتری کند این روند می تواند از خرابی کمک فنر باشد.
اگر چرخها روی جاده برقصند و یا بالا و پایین روند ممکن است از فرسودگی فنرها و کمک ها باشد.
اگر محل نصب کمک فنر ترک خوردگی و یا تغییر شکل داده اند باعث سرو صدا در سیستم تعلیق به خصوص در موقع شتاب گرفتن; ترمز کردن و یا عبور از ناهمواریهای سطح جاده می شود. بارکردن خودرو بیش از ظرفیت ان عامل مهمی در ضیعف شدن سیستم تعلیق منجمله کمک فنرها می شود.
به خصوص زمانی که حرکت اتومبیل در ناهمواریهای جاده قرار بگیرد. و اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد باعث شکسته شدن اتصالات می شود. در نتیجه ناامن بودن خودرو و سرنشینان حتمی است.
اگر اتومبیل به یک سمت کشیده می شود سیستم تعلیق را که شامل تایرها; فنرهاو کمک فنرهاست مورد بازدید قرار دهید تا نسبت به تعمیر و تنظیم هندسه چرخها با دستگاه الکترونیک اقدام شود.


 
سه روش برای تست کمک فنر 


1-خودرو را در جایی که صاف است و هیچگونه شیبی ندارد پارک کنید و ارتفاع خودرو را اندازه بگیرید. اگر ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز بود خودرو را به تعمیرگاه ببرید.
2- قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار دهید. به این صورت که در جلو ماشین ایستاده و پا یا زانو را روی سپر و وزن خودتان را روی آن نقطه بیندازید، سپس به یکباره وزن خود را از روی خودرو بردارید. چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت، نشانه ضعیف شدن کمک فنرها می باشد.
3- به طور چشمی کمک فنرها را بررسی کنید و به دنبال ردی از روغن بگردید که قبلاً از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است. اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است، کمک فنر خراب شده است. 


 

*دوستان و همراهان گرامی فرصت را غنیمت شمرده نظر شما را به استفاده از محصولی متفاوت جلب می نمائیم.
این محصول که ساخت کره می باشد و نام آن ضربه گیر کمک فنر است ( نام انگلیسی urethane cushion buffer ) که به نامهای بالشتک فنر و بافر نیز ذکر می شود.
ضربه گیر کمک فنر TTC ساخت کره جنوبی بوده و به طور خلاصه،مانع کوبش و لرزش ، افزایش تعادل خودرو در پیچها و موانع ، افزیش طول عمر لاستیکها و سیستم تعلیق خودرو می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید.

 

 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.