زمان مناسب برای تعویض روغن موتور

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶

نقش روغن موتور

 

روغن موتور نقش مهمی در کارکرد موتور خودروی شما بازی میکند. روغن موتور از قطعات موتور خودروی شما در مقابل خوردگی محافظت میکند. وظیفه دیگر روغن موتور در خودروی شما خنک نمودن قطعات داخلی موتور است. روغن موتور باعث کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف است. روغن موتور باعث آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون میشود. یکی دیگر از وظایف روغن موتور تمیز نگه داشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات است. همچنین کاهش سایش قطعات موتور و خنک نمودن قطعات داخلی موتور نیز از دیگر وظایف روغن موتور در خودروی شما است.

چرا باید روغن موتور را تعویض کرد؟

روغن موتور در جریان گردش در موتور با مواد مختلفی که در عملیات احتراق تولید شده آلوده میشود . به نوعی مواد موجود در روغن موتور مصرف، اکسیده و تجزیه میشود. در طی این فرآیند رنگ اولیه روغن موتور شروع به تیره شدن میکند و لازم است که با توجه به کارکرد اعلام شده روغن موتور توسط شرکت سازنده اقدام به تعویض روغن موتور نمود. اگر خودروی شما در شهری با ترافیک بالا تردد میکند حتی توصیه میشود که در کیلومتری کمتر از کارکرد تعیین شده برای روغن موتور باید اقدام به تعویض آن بکنید. از همان ابتدا که شما روغن موتور را مورد استفاده قرار میدهید . این روغن در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار میگیرد و در نتیجه روغن پایه آن آلوده شده و کیفیت آن کاهش پیدا میکند. علاوه بر این روغن موتور حاوی مواد افزودنی مانند مواد افزودنی پاک کننده است که این مواد نیز با شروع کار روغن موتور شروع به مصرف شدن میکنند. با مصرف این مواد افزودنی در روغن موتور از خواص روانکاری، پاک کنندگی و جذب ذرات معلق روغن موتور در خودروی شما کاسته میشود. و به همین دلایل است که لازم است که روغن موتور در خودروی شما تعویض شود.

یک تصور اشتباه

تصور اشتباهی که در این زمنیه وجود دارد این است که سیاه شدن روغن موتور نشان دهنده عدم کیفیت آن است. این تصور اشتباه میباشد چرا که سیاه شدن این روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و نا خالصیهای روغن موتور میباشد در غیر این صورت ذرات نا خالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی و کاهش راندمان و توان موتور خودروی شما میشود. نکته دیگری که باید به ان توجه کرد این است که رنگ افزودنیهای روغن موتور تیره میباشد و ترکیب روغن موتور پایه با این مواد افزودنی باعث ایجاد یک ترکیب قهوه ای رنگ میشود که روغن موتور نام دارد. اگر روغن موتور شما به خوبی وظیفه اش را انجام دهد در زمان استفاده و با گذشت زمان مواد افزودنی داخل آن تغییر رنگ داده و سیاه میشود.

مدت زمان کارکرد روغن موتور به چه عوالملی بستگی دارد

مدت زمان کارکرد مفید روغن موتور خودروی شما وابسته به عوامل مختلفی است. نوع، مدل و سال ساخت موتور و خودروی شما یک عامل تعیین کننده در زمان کارکرد روغن موتور در خودروی شما است. علاوه بر ان کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخترسانی و وضعیت برقی ان نیز در این زمنیه تاثیرگذار میباشد. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی و همچنین مدت زمانی که روغن در کارتر میماند نیز در این زمنیه تاثیر گذار هستند. یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه کیفیت فیلترهای هوا و روغن است.

مناسبترین زمان برای تعویض روغن موتور

امروزه روغنهایی با حفظ قابلیت تا 40 هزارکیلومتر نیز در بازار موجود میباشند اما شما باید به این نکته توجه کنید که هر پیشرانه ای قابلیت استفاده از این روان سازها را ندارد پس توصیه میشود روغنهای موتور عادی را بین 3500 تا 4500 کیلومتر کارکرد خودرو تعویض کنید. همچنین بهتر است که اولین تعویض روغن در خودروی خود را در 2500 کیلومتری انجام دهید. همچنین در مورد تعویض فیلتر روغن به شما توصیه میشود که فیلتر روغن را در هر 5000 کیلومتر تعویض کنید.

 

 

ضربه گیر کمک فنر TTC

*دوستان و همراهان گرامی فرصت را غنیمت شمرده نظر شما را به استفاده از محصولی متفاوت جلب می نمائیم.
این محصول که ساخت کره می باشد و نام آن ضربه گیر کمک فنر است ( نام انگلیسی urethane cushion buffer ) که به نامهای بالشتک فنر و بافر نیز ذکر می شود.
ضربه گیر کمک فنر TTC ساخت کره جنوبی بوده و به طور خلاصه،مانع کوبش و لرزش ، افزایش تعادل خودرو در پیچها و موانع ، افزیش طول عمر لاستیکها و سیستم تعلیق خودرو می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید.
 

تلفن                021-22043706-22049986
تلفن همراه   09336405210-09121084103
آدرس وبسایت www.ttcar.ir
آی دی تلگرام

ttcar@

ایمیل info@ttcar.ir
اینستاگرام

ttcar.ir

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.