کمک فنر خودرو در کدام قسمت خودرو قرار دارد؟

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

کمک فنر در نزدیکی چرخ های خودرو نصب می شود تا نوسانات فنرهای خودرو را تحت کنترل خود درآورد. کمک فنر بین جاده و چرخ ها تعادل ایجاد می کند. زمانی که کمک فنر خودرویی مشکل داشته باشد به محض عبور از اولین سرعت گیر در خیابان به چرخ ها فشار زیادی وارد می شود و همین امر به مرور زمان باعث فرسودگی خودرو خواهد شد. 


انواع کمک فنر


اگرچه همه کمک فنرها کار مشابهی را انجام می دهند ، اما انواع مختلف خودرو با طراحی های متفاوت سیستم تعلیق نیاز به انواع مختلفی از کمک فنر دارند که از نظر ظاهری نیز متفاوت هستند.در خودرو های مختلف از انواع متفاوت کمک فنر استفاده می شود.


1- کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی (Hydraulic Shock Absorber) 

2-کمک فنر هیدرواستاتیکی (Hydrostatic Shock Absorber) 

3- کمک فنر تلسکوپی (Telescopic Shock Absorber) 

4-کمک فنر اهرمی (Lever Shock Absorber)
 

معرفی ضربه گیر کمک فنر 


یکی از نگرانی های رانندگان مشکل کوبش خودرو می باشد که استمرار این مشکل علاوه بر ایجاد تنش عصبی برای راننده و سرنشینان آن باعث بروز ایرادهایی در جلوبندی خودرو خواهد شد.ضربه گیر کمک فنر یکی از آپشن‌ های مفید برای کاهش هزینه‌ های تعمیرات اتومبیل است. 


ضربه گیر کمک فنر چیست ؟


ضربه گیر کمک فنر با کم کردن فشارهای وارد شده به جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو، از صدمات ناشی از ناهمواری‌های جاده به خودرو کم می کند.
انواع مختلفی از این ضربه گیرها را می‌ توانید در بازار پیدا کنید؛ ولی در صورت تهیه انواع غیر اصلی و نامرغوب، علاوه بر صرف هزینه، فایده‌ ای هم برای خودرو نخواهد داشت. در هنگام ترمزهای شدید، اتومبیلی که از ضربه گیر کمک فنر استفاده می کند در مسافت کمتر متوقف خواهد شد.با استفاده کردن از ضربه گیر کمک فنر نوسانات غیر مفید فنر کاسته شده و سواری بهتری خواهید داشت.

مزایای نصب ضربه گیر کمک فنر خودرو


جلوگیری از کاهش ارتفاع خودرو


از مزایای نصب ضربه گیر کمک فنر بر روی انواع خودرو می توان از کم نشدن ارتفاع خودرو در زمانی که تمام سرنشینان سوار هستند نام برد. زمانی که خودرو وزن زیادی را حمل می کند، ارتفاع آن کم شده و این مورد در زمانی که با سرعت بالا مشغول رانندگی هستید تأثیر زیادی بر روی کنترل وسیله نقلیه خواهد داشت و با نصب این ضربه گیرها خودرو کنترل و پایداری بهتری خواهد داشت.


آسان شدن رانندگی


یکی دیگر از مزایای نصب ضربه گیر کمک فنر به هنگام عبور از جاده های ناهموار و پر دست انداز مشخص خواهد شد. این ضربه گیرها از مواد پلی اورتان ساخته شده اند و ارتعاشات چرخ ها را جذب کرده و رانندگی نرم تری را در هنگام عبور از این جاده ها تجربه خواهید کرد.


کاهش صدای بدنه خودرو


از دیگر مزایای نصب ضربه گیر کمک فنر به جلوگیری از تماس کف اتومبیل با سطح جاده در هنگام جابجایی بارهای سنگین بوسیله خودرو کم شدن ارتعاشات و صدای بدنه خودرو در مسیرهای نا هموار می توان اشاره کرد.


بهبود سیستم تعلیق خودرو


با نصب ضربه گیر کمک فنرTTC عملکرد سیستم تعلیق خودرو بهبود پیدا کرده و دوام و طول عمر فنر و کمک فنر خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. این ضربه گیرها دارای عمر طولانی بوده و خراب نخواهند شد. بهتر است آنها را بوسیله بست به میله های فنر ثابت کرد تا در زمانی که زیر ماشین جک می زنیم آنها از سر جای خود حرکت نکنند.


رفع مشکل لرزش خودرو


از دیگر مزایای نصب ضربه گیر کمک فنر به رفع مشکل لرزش خودرو می توان اشاره کرد. . سیستم فنربندی خودرو در حین رانندگی می تواند پر از تکان و لرزش و آزار دهنده باشد و همین اشکال در سیستم فنربندی و کمک فنرهای خودرو می تواند نشان دهندۀ مشکلات بسیاری در خودرو بخصوص لرزش و تکان باشد. با استفاده از نصب ضربه‌گیر کمک فنر ttc بر روی خودروی خود می توانید لرزش ها را درهنگام رانندگی از بین ببرید.

 

موقعیت مناسب برای نصب ضربه گیر کمک فنر


به دلیل ویژگی های این ضربه گیرها، بهتر است ضربه گیر کمک فنر بر روی تمام چرخ های جلو و عقب خودرو نصب شوند.
گاهی اوقات ممکن است خودروها فقط دارای دو ضربه گیر کمک فنر در چرخ های عقب باشند. اگر این ضربه گیرها تنها در چرخ های جلو و یا عقب نصب شوند، هنگامی که خودرو چرخش ناگهانی، عبور از سرعت گیر یا عبور از یک مسیر ناهموار را تجربه می کند، جذب موثر لرزش برای کمک فنر کاملا دشوار خواهد شد.
توصیه ما در خصوص موقعیت مناسب نصب این ضربه گیرها، وسط فنر است. فاصله بین مارپیچ فنرها در بالا یا پایین کمتر از وسط آن است. بنابراین، اگر شما این ضربه گیرها را در نواحی انتهایی نصب کنید، طول عمر آن ها کمتر می شود.
برای برخی از خودروها اگر بخواهید یک ضربه گیر کمک فنر در چرخ عقب نصب کنید، باید اندازه ای را انتخاب کنید که دو لبه آن به همدیگر نرسند. اگر دو لبه آن یکدیگر را لمس کنند، ضربه گیرها ممکن است از فنر جدا شوند.

 

سایز استاندارد ضربه گیر کمک فنر TTC به چه صورتی می باشد؟


ضربه گیر کمک فنر با اندازه‌های متفاوتی برای خودروهای مختلف ساخته شده‌ است. ضربه‌گیر کمک فنر بر روی انواع ماشین‌ های سواری، شاسی بلند، کوپه، کف خواب و .... قابل استفاده است.در صورتی که اندازه ‌ای بزرگ ‌تر و یا کوچک ‌تر از فنرهای خودرو را بر روی آن نصب کنید؛ بازده مطلوبی نخواهند داشت و کمکی به سیستم تعلیق خودرو نخواهند کرد. 


مشکل استفاده از اندازه های غیر استاندارد


باتوجه به این نکته که اندازه کوچکتر فقط فاصله بین فنرها را پر می‌کند بنابراین زمانی که با خودرو باری را حمل می‌کنید و فنرها جمع می‌شوند استفاده از این اندازه ضره گیر کمک فنر تاحدودی تاثیرگذار می‌شود. زمانی که از اندازه بزرگتر ضربه گیر کمک فنر بر روی اتومبیل خود استفاده کنید؛ چون ارتفاع خودرو زیاد می شو در مدت زمان کمی امکان خارج شدن ضربه گیر از جای نصب شده وجود دارد و همچنین به سیستم تعلیق خودرو آسیب جدی وارد می کند.


نکات لازم در زمان اندازه‌گیری مناسب فنر خودرو


در زمان اندازه‌گیری فنر ابتدا خودرو را در سطحی صاف پارک کرده و به هیچ وجه در زیر خودرو از جک استفاده نکنید. اگر خودرو درسطحی ناهموار پارک شده باشد فاصله‌های بین فنر از حالت عادی خارج شده و امکان تغییر اندازه وجود دارد و ممکن است کمتر و یا بیشتر شود.موتور خودرو را خاموش کرده و ترمز دستی را نیز بکشید.همچنین خودرو نباید هیچ سرنشینی داشته باشد و باید فاقد هرگونه بار و وسایل اضافی باشد.


روش اندازه‌گیری فنر 


کاغذی را برش داده و آن را در فضای بین فنر قرار دهید و سپس کاغذ را بیرون آورده و فاصله بین دو فنر را با خط کش اندازه بگیرید.بعد از محاسبه دقیق اندازه فنر، سایز موردنظر و مناسب خودروی خود را از جداول موجود پیدا کنید.
 

ضربه گیر کمک فنر TTC

*دوستان و همراهان گرامی فرصت را غنیمت شمرده نظر شما را به استفاده از محصولی متفاوت جلب می نمائیم.
این محصول که ساخت کره می باشد و نام آن ضربه گیر کمک فنر است ( نام انگلیسی urethane cushion buffer ) که به نامهای بالشتک فنر و بافر نیز ذکر می شود.
ضربه گیر کمک فنر TTC ساخت کره جنوبی بوده و به طور خلاصه،مانع کوبش و لرزش ، افزایش تعادل خودرو در پیچها و موانع ، افزیش طول عمر لاستیکها و سیستم تعلیق خودرو می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید.

 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.