چگونه باید به خرابی تسمه تایم پی برد

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶

تسمه تایم چیست؟

 


تسمه تایم تسمه‌ای با جنس لاستیکی است که در موتور قرار داده می‌شود و میل لنگ را بع میل سوپاپ‌ وصل می‌کند. وظیفه تسمه تایم در موتور این است که زمان درست باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را با توجه به موقعیت پیستون‌ها تنظیم کند. سرعت گردشی که میل سوپاپ دارد به طور کل به اندازه نصف گردش میل لنگ است. البته امروزه در برخی از خودرو‌ها به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می‌شود و از آنجایی که این زنجیر دارای جنس فلزی است عمر بسیار بیشتری نسبت به تسمه تایم دارد و مانند تسمه تام دچار آسیب دیدگی نمی‌شود.


عواقب پاره شدن تسمه تایم

 

در برخی از خودرو‌ها پاره شدن تسمه تایم منجر به برخورد بین پیستون و سوپاپ‌ها می‌شود و این در حالی است که در برخی دیگر از خودروها پاره شدن تسمه تایم تنها باعث خاموش شدن موتور خواهد شد. اگر در موتور خودروی شما تسمه تایم دچار پارگی شود و یا اینکه بدون پارگی از تایم خود خارج شود این موضوع باعث خواهد شد که عملکرد صحیح و به موقع سوپاپ‌ها مختل شود و زمانی که لازم است .

سیلندر خودرو

 

سوخت و هوا وارد سیلندر شود این اتفاق به صورت صحیح انجام نگیرد و یا اینکه ممکن است باز و بسته شدن سوپاپ‌های موتور خودروی شما به اندازه کافی انجام نشود که در هر صورت اثر منفی ان بر روی موتور خودروی شما ملموس و قابل تشخیص است. در برخی از خودرو‌ها مانند پراید‌هایی که دارای موتور قدیمی هستند پاره شدن و خرابی تسمه تایم تنها منجر به خاموش شدن موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی به قطعات سر سیلندر اتومبیل شما وارد نخواهد کرد. اما در نقطه مقابل خرابی تسمه تایم و پارگی ان در برخی از خودرو‌هها باعث اسیب‌های جدی به موتور خودرو خواهد شد.


چه زمانی باید به تسمه تایم خودرو شک کرد

 

زمانی که تسمه تایم دچار پارگی شود و یا از تایم خارج شود اولین نشانه این است که موتور خودرو در زمان استارت زدن صدای همیشگی ناشی از وجود مکش و کمپرس درون سیلندر‌ها را ندارد در اصطلاح به این حالت می‌گویند که موتور در حال ول چرخیدن است. البته شما نباید اجازه بدهید که تسمه تایم خودروی شما به این مرحله برسد. بهترین کار این است که همیشه با توجه به زمانبندی تعیین شده از سوی کارخانه سازنده اتومبیلتان اقدام به تعویض تسمه تایم کنید. تعویض تسمه تایم از جمله اقداماتی است که برای شما هزینه‌بر خواهد بود اما به این نکته توجه کنید که توجه نکردن به تسمه تایم و رانندگی با یک تسمه تایم کهنه می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به خودروی شما بزند.


رانندگی با تسمه تایم کهنه را فراموش کنید

 

اگر تسمه تایم خودروی شما کهنه و فرسوده شده است بهتر است رنندگی با این تسمه تایم را فراموش کنید. همانطور که گفته شد تعویض تسمه تایم هزینه‌بر خواهد بود اما اما در نقطه مقابل زمانی که برای تسمه تایم خودروی خود هزینه می‌کنید دیگر آرامش خاطر خواهید داشت. ریسک پاره شدن تسمه تایم کهنه، بالا است و اگر ناگهان خراب شود این موضوع برای خودروی شما عواقب بدی به همراه خواهد داشت.

 

ضربه گیر کمک فنر TTC

*دوستان و همراهان گرامی فرصت را غنیمت شمرده نظر شما را به استفاده از محصولی متفاوت جلب می نمائیم.
این محصول که ساخت کره می باشد و نام آن ضربه گیر کمک فنر است ( نام انگلیسی urethane cushion buffer ) که به نامهای بالشتک فنر و بافر نیز ذکر می شود.
ضربه گیر کمک فنر TTC ساخت کره جنوبی بوده و به طور خلاصه،مانع کوبش و لرزش ، افزایش تعادل خودرو در پیچها و موانع ، افزیش طول عمر لاستیکها و سیستم تعلیق خودرو می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید.
 

تلفن                021-22043706-22049986
تلفن همراه   09336405210-09121084103
آدرس وبسایت www.ttcar.ir
آی دی تلگرام

ttcar@

ایمیل info@ttcar.ir
اینستاگرام

ttcar.ir

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.