ترکیدن پوسته موتور و دلایل آن

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶

موتور خودروی شما از دو قسمت بلوک سیلندر و سر سیلندر تشکیل شده است. ترکیدگی پوسته موتور در هر دو قسمت بلوک سیلندر و سر سیلندر ممکن است، اتفاق بیافتد البته این مشکل در بلوک سیلندر معمولا در قسمت رو به بیرون مشاهده می‌شود اما ترکیدگی پوسته در سرسیلندر‌ها ممکن است در قسمت‌های مختلفی مانند کف سر سیلندر، بین لبه‌های سوپاپ‌ها، ما بین خانه‌ها و ... اتفاق بیافتد.


چرا پوسته موتور خودرو می‌ترکد

 


ترکیدگی پوسته موتور دارای دلایل مختلفی است. شایع‌ترین علت ترکیدگی پوسته موتور یخ زدگی است. البته عواملی مانند گرم شدن زیاد موتور و سرد شدن ناگهانی آن، ضربه خوردن سر سیلندر و بلوک موتور نیز از دیگر عواملی هستند که میتوانند باعث ایجاد ترکیدگی در پوسته موتور شوند. در موتور‌هایی که به مشکل ترکیدگی در پوسته بلوک سیلندر دچار می‌شوند شایع ترین علت یخ‌زدگی آب درون موتور در فصل یخبندان است. در این موارد مشکل در قسمت ناحیه مجاری گردش آب دیده می‌شود. اگر ضد یخ به میزان کافی در رادیاتور وجود نداشته باشد دمای پایین هوا باعث سرد شدن و یخ زدگی آب می‌شود و به همین دلیل حجم آب در چنین حالتی افزایش پیدا می‌کند. افزایش حجم آب باعث ترکیدن بلوک موتور و حتی سر سیلندر خواهد شد. شدت این ترکیدگی‌ها متفاوت است به این صورت که هم ممکن است در حدی باشد که آب به طرز مشخصی به بیرون نشت کند و یا اینکه تنها باعث لب باز کردن بلوک یا سر سیلندر شود.


چگونه ترکیدگی پوسته موتور را تشخیص دهیم

 


گاهی اوقات ترکیدگی به حدی زیاد است که با چشم دیده می‌شود در چنین مواردی احتیاج به اقدام خاصی برای تشخیص آن نیست. اما مواردی وجود دارد که ترکیدگی به صورتی است که میزان کمی آب از سیستم خنک کننده موتور کم می‌شود و این ترکیدگی دیده نمی‌شود. برای پی بردن به ترکیدگی پوسته موتور در چنین حالتی معمولاً بلوک موتور باز شده تا بر روی آن آزمایشی برای تشخیص ترکیدگی انجام شود. راه دیگر تشخیص این است که اگر احساس می‌شود ترکیدگی درون سیلندر اتفاق افتاده است با استفاده از فشارسنجی که به جای شمع‌ها بسته می‌شود فشار درون یک سیلندر اندازه گیری شده چرا که در صورت بروز مشکل ترکیدگی اختلاف فشار یک سیلندر با خانه بعدی به طور مشخصی زیاد خواهد بود. میتوان از فشار آب گرم و هوای فشرده نیز برای تشخیص ترکیدگی پوسته موتور استفاده کرد.


پارگی پوسته موتور چگونه تعمیر می‌شود

 


رفع پارگی پوسته موتور به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد، اما لازم است بدانید که تمامی این روش‌ها به طور موقت قادر هستند این مشکل را برطرف کنند. زمانی که ترکیدگی پوسته موتور اتفاق می‌افتد در نهایت مالک مجبور می‌شود بلوک موتور یا سر سیلندر و در بعضی از موارد کل موتور را عوض کند. تعویض بلوک موتور کاری هزینه‌بر است و علاوه بر هزینه این کار نیازمند طی کردن برخی مراحل قانونی برای تغییر شماره موتور و زدن شماره قبلی یا جدید در سند خودرو دارد. گاهی اوقات هزینه‌های این کار به حدی زیاد است که صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند با هزینه کمتر یک موتور کارکرده اما سالم و بدون مشکل را جایگزین موتور خودروی خود کنند. استفاده از پودر‌های حاوی گرد فلزات یک راه موقت برای برطرف کردن مشکل ترکیدگی پوسته موتور است و استفاده از چسب‌های مخصوص دیگر راه موقت برای برطرف کردن این مشکل است. همچنین در صورتی که ترکیدگی زیاد باشد تنها میتوان با استفاده از جوش فلزی و دوختن این مشکل را موقتاً برطرف کرد.

ضربه گیر کمک فنر TTC

*دوستان و همراهان گرامی فرصت را غنیمت شمرده نظر شما را به استفاده از محصولی متفاوت جلب می نمائیم.
این محصول که ساخت کره می باشد و نام آن ضربه گیر کمک فنر است ( نام انگلیسی urethane cushion buffer ) که به نامهای بالشتک فنر و بافر نیز ذکر می شود.
ضربه گیر کمک فنر TTC ساخت کره جنوبی بوده و به طور خلاصه،مانع کوبش و لرزش ، افزایش تعادل خودرو در پیچها و موانع ، افزیش طول عمر لاستیکها و سیستم تعلیق خودرو می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید.
 

تلفن                021-22043706-22049986
تلفن همراه   09336405210-09121084103
آدرس وبسایت www.ttcar.ir
آی دی تلگرام

ttcar@

ایمیل info@ttcar.ir
اینستاگرام

ttcar.ir

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.