کاربرد مهم دسته موتور در خودروها!!!

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶

دسته موتور در خودرو‌ها

 

 

قطعه دسته موتور در خودرو‌ها وظیفه تحمل وزن موتور خودرو را بر عهده دارد. دسته موتور‌ها دارای انواع مختلفی هستند که البته دو نوع از آن‌ها بیشتر از بقیه بر روی خودرو‌های معمولی نصب می‌شود و استفاده از این دو نوع رایج‌تر می‌باشد. این دو نوع دسته موتور‌های لاستیکی و دسته موتور‌های هیدرولیکی هستند و هر کدام ویزگی‌های خاص خود را دارند. دسته موتور‌های لاستیکی دارای قیمت پایین‌تر و ساختار ساده‌تری می‌باشند. دسته موتور‌های لاستیکی دارای ابعاد مختلفی بوده و همچنینی نیازی به نگه داری ندارند. جنس لاستیکی این دسته موتور‌ها دارای قابلیت ارتعاش و ضربه‌گیری است و به همین دلیلی تکان‌ها و ضربات موتور و گیربکس را جذب می‌کنند.

دسته موتور‌های هیدرولیکی

 

در نقطه مقابل دسته موتور‌های هیدرولیکی با استفاده از قابلیت‌های فنر، لاستیک و یک روغن هیدرولیک برای دفع و جذب ضربه استفاده می‌کنند. در این دسته موتور‌ها دو لایه فنر که به هم قلاب شده‌اند عمده کار جذب نیرو‌های وارده را انجام می‌دهند. در خودرو‌ها معمولاً سه دسته موتور به صورت دوتا در پایین و یکی در بالا قرار دارد و در موتور‌هایی که به صورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب می‌شوند نیز دسته موتور‌ها در دو طرف موتور قرار می‌گیرند.
وظیفه دسته موتور‌ها تحمل تکان‌ها و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور است. زمانی که این تکان‌ها بیش از اندازه معین باشد و یا فشار‌های وارده زیاد باشد، مانند قطعات لاستیکی دیگر این قطعه هم ممکن است تحمل خود را در برابر فشار‌های وارده از دست بدهد و دچار پارگی و آسیب شود.

کلاس خودرو

 

 

البته خرابی دسته موتور‌ها به این موضوع که اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگی‌های حرکتی دارد نیز وابسته می‌باشد. اما در حالت کلی باید گفت که کار‌هایی مانند گذر از نا همواری‌هایی که موجب پییچیدن شاسی می‌شوند، تیک‌ آف‌ها و شتابگیری‌های ناگهانی، معکوس کشیدن‌های شدید، عبور از دست‌انداز‌ها با سرعت بالا، لرزش‌های ناشی از تنظیم نبودن موتور، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی و سیستم تعلیق، جنس نامرغوب دسته موتور‌ها و غیره همگی می‌توانند عواملی برای خرابی دسته موتور‌ها در یک خودرو باشند.
حال این سوال پیش می‌آید که چگونه باید متوجه خرابی دسته موتور‌ها شد. در خودرو‌ها موتور و جعبه دنده کاملا به هم متصل می‌باشند و و اگر دسته‌های نگهدارنده این قسمت‌ها دچار آسیب و خرابی شود این موضوع می‌تواند بر کار کرد موتور و جعبه دنده اثر بگذارد. خرابی دسته موتور‌ها اثراتی را بر روی کارکرد موتور می‌گذارد که کاملاً قابل تشخیص است اما علاوه بر ان خرابی دسته موتور‌ها با چشم نیز قابل مشاهده است. اگر در خودرویی دسته موتور‌های لاستیکی دچار آسیب و پارگی شوند میتوان خط برش را در قسمت لاستیکی ان مشاهده کرد. همچنین در خودرو‌هایی که دیفرانسیل عقب هستند نیز می‌توان با کمی بازی دادن به گیربکس و موتور خرابی دسته موتور و دسته گیربکس را تشخیص داد. زمانی که دسته موتور‌های لاستیکی دچار پارگی می‌شوند از قسمت محل پیچ شدن خود جدا شده و دسته موتور‌های هیدرولیکی نیز اگر خراب شده باشند دچار نشتی روغن می‌شوند و به این دلیل که به طور معمول در بالای موتور قرار دارند به راحتی قابل چک کردن هستند.

خرابی دسته موتور‌ها

 


واضح‌ترین چیزی که نشان دهنده خرابی دسته موتور‌ها است لرزش‌های حین کار کردن موتور می‌باشد که به کل اتاق خودرو منتقل خواهد شد. این لرزش‌ها در نواحی نزدیک به دور موتور بیشترین گشتاور بارز‌تر می‌شوند. شما میتوانید در این حالت با نگاه کردن به دسته دنده خودروی خود این لرزش‌ها را مشاهده نمایید. همچنینی اگر دسته گیربکس دچار خرابی شود لرزش کلاچ در زیر پا کاملاً قابلا مشاهده خواهد بود.

 

ضربه گیر کمک فنر TTC

*دوستان و همراهان گرامی فرصت را غنیمت شمرده نظر شما را به استفاده از محصولی متفاوت جلب می نمائیم.
این محصول که ساخت کره می باشد و نام آن ضربه گیر کمک فنر است ( نام انگلیسی urethane cushion buffer ) که به نامهای بالشتک فنر و بافر نیز ذکر می شود.
ضربه گیر کمک فنر TTC ساخت کره جنوبی بوده و به طور خلاصه،مانع کوبش و لرزش ، افزایش تعادل خودرو در پیچها و موانع ، افزیش طول عمر لاستیکها و سیستم تعلیق خودرو می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید.
 

تلفن                021-22043706-22049986
تلفن همراه   09336405210-09121084103
آدرس وبسایت www.ttcar.ir
آی دی تلگرام

ttcar@

ایمیل info@ttcar.ir
اینستاگرام

ttcar.ir

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.